Sidor

onsdag 26 augusti 2009

Tutorial: Sy snygga fållar

När jag började sy kläder tyckte jag att det var jättesvårt att få fållen nertill på t.ex. tröjor eller ärmar rak och snygg. Nu har jag kommit på ett sätt. Kanske inte unikt på något sätt, men jag tänkte ändå med bilder och text visa hur jag gör för att få det bra. Med en vanlig symaskin. Here we go! (Alla bilder är givetvis klickbara för förstoring.)

1. Till att börja med ser jag till att tyget är riktigt platt och rakt, pressar gärna med strykjärnet lite först. Sedan tittar jag så att nederkanten är riktigt rak, om inte skär jag av lite (med rullkniv) så att den är spikrak. Sedan mäter jag med en skärlinjal exakt 5 cm och ritar ett streck med penna (så kallad magisk penna som försvinner efter 48 timmar) hela vägen. Vänder på tröjan och gör samma sak på andra sidan.

2. Sedan viker jag tygkanten mot strecket och pressar med strykjärnet och nålar.

3. Sedan lägger jag tröjan i symaskinen och passar markeringarna för 1 inch eller 2.5 cm på stygnplåten. (Se markeringar med rött på bilden.)
I just det här fallet har jag maskinen inställd på en dekorsöm som synes på bilden nedan. Siffrorna från vä till hö är trådspänning, stygnbredd och stygnlängd. Pressarfotstrycket har jag ställt ner till 1, dvs lägsta.


4. Resultatet blir sedan såhär! Inga fula "råa" kanter på baksidan och fållen hamnar precis där den ska.

Vill man ha en smalare fåll än 2.5 cm ritar man linjen på exempelvis 4 cm istället för 5 och följer symaskinens markeringar på stygnplåten för hälften, dvs 2. Jag brukar använda mig av 2.5 cm fåll i nederkant på tröjor eftersom jag tycker att det ger ett snyggare fall på tröjan nertill än om den är smalare. När jag fållar nederkanten på ärmar kan jag använda mig av 2 cm fåll.

10 kommentarer:

od Andulky sa...

Tusen tack! Jag tycker det är jättesvårt att få till snyggt!! Ska prova ditt sätt nu ;-)!

Anonym sa...

Jag tycker oxå det är svårt att få till fållen bra. Ska prova detta sättet, verkar smart.
/Jessica

Cantina sa...

Jättebra tut!!
Har du något bra sätt att få till fållar i kjolar/klänningar också där nederkanten är rundad?

Nilla sa...

Cantina >> Dess värre inte. :S Då får man kanske använda en pfiffikus eller linjal och markera punkter för att dra en linje 5 cm in och sedan följa den svängda linjen med markeringarna på stygnplåten.

Jeanette sa...

Kanon! Så bra att man kan hitta all möjlig hjälp på nätet.

Marie Frost sa...

Hur läckert som helst, det ger verkligen det där lilla extra när man slipper den råa fula kanten!

Krimskrams sa...

Så smart! Jag måste kika på min maskin om dessa markeringar finns där för det har jag aldrig lagt märke till.

Angående att använda snedslåvikare för trikåtyger så tycker jag att det kan funka med tunnare trikåtyger, men det blir inte lika bra som i fasta tyger. Trikån vill gärna vika upp sig igen, men har man ett bra strykjärn kan det gå :-)

Petronella sa...

Bra beskrivning. Denna metod måste jag testa.
Jag har letat efter en sådan linjal men inte hittat. Får man fråga vart du hittat den?

Nilla sa...

Petronella >> Linjalen köpte jag på SY-mässan i Gbg i en monter för quiltnings-prylar. Köpte ett helt kit med skärmatta, rullkniv och linjal. Finns massor av olika liknande linjaler i olika sybehörsbutiker. Kanske särskilt där det säljs quilt-grejer. :)

The pyssler sa...

Snyggt det blev! /Mirre

LinkWhitin

Related Posts with Thumbnails